שיטות גמילה - פסיכולוג, הומאופתיה, רפואה משלימה

גמילה מעישון - לא קל, אבל אפשרי!

אחד הדברים שמניעים מעשנים רבים אל גמילה מעישון, הוא המידע אליו הם נחשפים בכל הנוגע אל נזקיהן של סיגריות. ניקוטין טומן בחובו אלקלואיד רעיל וזהו למעשה המרכיב הפעיל בטבק שאותו מעשנים ואם זה לא גרם לכם לרצות להפסיק לעשן, כדאי שתמשיכו לקרוא.

אותו מרכיב רעיל נמצא במוצרים כגון סיגריות, סיגרים ואף בטבק המיועד ללעיסה ומעניין אף יותר - בתכשירים שנועדו לקטול חרקים.

לפי מחקר שנערך בארצות הברית על ידי משרד הבריאות (USDHHS, 1994) עולה כי 3.1 מיליון מתבגרים הם מעשנים, כאשר עשרים וחמישה אחוזים מן הנערים בגילאי 17-18 – מעשנים קבועים. מן המחקר עולה כי התלות בניקוטין מתחילה על פי רוב בגיל ההתבגרות וממשיכה לחיים המבוגרים של האדם – כהרגל המזיק ומסכן את הבריאות. ממחקר שנערך פה בישראל עולה כי לפחות רבע מן הישראלים מעשנים, חלקם ניסו להיגמל מעישון אך ללא הצלחה.

עישון והסיכונים הכרוכים בו

כאמור, אחד הדברים שמעודדים גמילה מעישון, הוא היכרות עם נזקי עישון. קיימים לא מעט סיכונים ורובם מוכרים לכולנו, היות וכיום הם מצוינים על כל חפיסת סיגריות הודות להוראות של משרד הבריאות. סיכונים הכרוכים בעישון הם: סרטן ריאות, סרטן הוושט או סרטן הלוע. ממחקרים שנערכו לאחרונה נמצא גם קשר בין עישון לבין סרטן בשלפוחית השתן, סרטן הקיבה, סרטן הכליה וסרטן הלבלב.

כמו כן נמצא קשר לירידה בכושר הגופני, ירידה בפוריות הגבר, כאבי ראש, כאבי עיניים, הזדקנות מוקדמת של העור, מחלות לב, ברונכיטיס, אסטמה, שיעול. ועוד לא דיברנו על עישון פסיבי - נראה כי גם מעשנים פסיביים סובלים מתופעות דומות למעשנים מיד ראשונה.

גמילה מעישון - החוויה של מי שמחליט להפסיק לעשן

מייחסים לניקוטין התמכרות פיסית כאשר הספרות הפסיכולוגית דנה בעיקר בתסמונת קשה המתרחשת בעת הפסקת עישון ( Nicotine Induced Organic Mental Disorder). נראה כי גמילה מעישון שאיננה נעשית באופן מבוקר מביאה לתופעות לוואי.

ירידה בצריכת ניקוטין מביאה לעצבנות, תסכול, כעס, קשיי ריכוז, מלווה בכאב ראש, חוסר מנוחה, תיאבון מוגבר ועלייה במשקל, כמיהה לניקוטין, ירידה בקצב פעימות הלב, רעידות, נדודי שינה, שיעולים וירידה ביכולות הקוגניטיביות.

אולם, חשוב לדעת כי מדובר בתופעות אופייניות בעת הפסקת עישון המתרחשות בסמוך לתקופת הגמילה, קרי בין כמה ימים עד כמה שבועות, בהתאמה לעוצמת ההרגל. תסמיני גמילה אלו דומים דמיון רב לתסמיני הגמילה מסמים הנחשבים לקשים יותר כגון  קוקאין, הרואין ואחרים.

רק בשנים האחרונות, לקראת סוף המאה העשרים החלו לגלות כי העישון מזיק לבריאות, עד אז היו מרבים לעשן. היו זמנים שסיגריות היו סמל סטאטוס ולמעשה בשנים קדומות יותר היה העישון מזוהה עם גבריות.

בשלושים השנים האחרונות, מאז פורסם דו"ח של משרד הבריאות האמריקני הדן בסיכוני העישון, החלו לחוקק חוקים ביניהם חוק עישון האוסר הצתת סיגריות במקומות ציבוריים, תחילה בארצות הברית ובשנה החולפת גם כאן בישראל הקטנה שלנו. במקביל לעלייה במודעות לסכנות הכרוכות בעישון החלו להתפתח שיטות טיפול שתכליתן – סיוע למעשנים המנסים להיגמל.

שיטות גמילה מעישון

קיימות כיום לא מעט שיטות גמילה מעישון ולרובן שיעורי הצלחה לא רעים בכלל. נראה כי אחוזי ההצלחה נעים בסביבות 25 אחוזים.

קבוצות תמיכה – קבוצות תמיכה אלה נועדו לספק משענת חברתית לאנשים המעוניינים להפסיק לעשן. ראינו כי הגמילה זהו תהליך קשה ומורכב הכרוך בשבירת ההרגל וההתמכרות הפיסיולוגית. עבור אנשים רבים המצאות בחברת אנשים הנמצאים באותו מצב כמותם עוזרת לצאת מן המעגל. קבוצת התמיכה מהווה כר רגיש, קשוב ונוח לפרוק את הקשיים המשותפים שכרוכים בתהליך הגמילה תוך קבלת הדרכה מאיש מקצוע.

הפסקת עישון באמצעות תכשירים פרמקולוגיים – דרך נוספת שבה ניתן להיגמל היא באמצעות תרופות שנועדו לספק תחליף בטוח יותר לצריכת ניקוטין. תרופות שכאלה הן: Upropion שבארץ נמכרת תחת השם Zyban, וורניקלין (Varenicline) ועוד.

תרופות אלו פועלות על קולטנים במוח ותכליתן להוריד את הכמיהה של המעשן לניקוטין. אולם על פי רוב שימוש בתרופות כגון אלו דורשות מרשם רופא ומומלץ לצד נטילתן לגשת לטיפול של פסיכולוג. לעיתים תחליפים פרמקולוגיים אלו מגיעים בצורת גומי לעיסה או מדבקות כמו גם כתרופות רגילות.

טיפול הימאופתי - דרך נוספת לסייע לנגמלים, היא הומאופתיה. טיפול הומאופתי מבוסס על תרופות הומאופתיות האמורות לספק לגוף ולנפש את האיזון שכה חסר בתהליכי גמילה.

גמילה מעישון על ידי טיפולי רפואה משלימה – ניתן כיום גם להיגמל מעישון על ידי טיפולים אנרגטיים. דוגמא לכך הוא מכון אברמסון המציע טיפול אנרגטי בכמה רמות: פיסיולוגיות, נפשיות ואנרגטיות. שיטות אלה מציעות תהליך של ניקוי הכולל גם טיפול בתודעה.

גמילה מעישון באמצעות טיפול של פסיכולוג - גם טיפולים פסיכולוגים עוסקים בתהליכי גמילה של מעשנים. ניתן למצוא כיום מגוון זרמים בפסיכולוגיה שמציעים פתרונות גמילה ממוקדים. טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים – המתרכזים בשינוי הרגלי החשיבה של הנגמל או טיפול פסיכואנליטי ממושך על ספת פסיכולוג.

אם כן, גמילה מעישון זהו צעד חשוב ומורכב, קיימת חשיבות רבה בליווי מקצועי בעת התהליך, שכן גמילה מסמים באשר הם – היא תהליך קשה. יש לא מעט אפשרויות טיפול ומומלץ מאוד לפנות לעזרה מקצועית.

מאמרים אחרונים

קישורים

| כירופרקטיקה | כאבי גב | רפלקסולוגיה | מטפלים | חיפוש מטפלים | טיפול בכאב | הומאופתיה | מפת האתר